05 November 2024

“Dankzij de waarderingen toon je aan de buitenwereld dat je goed bezig bent en kwaliteit levert op maat van bewoners”

Het publiek van voorzieningen voor personen met een handicap is aan het veranderen. Dat vertelt Rita, directrice van vzw De Kompanie. “We moeten leren omgaan met een jongere generatie die online informatie opzoekt. Het Waarderingsplatform kan ons daarbij helpen.”

Ontwerp Zonder Titel (2)

De Kompanie is een kleinere voorziening die dagbesteding en een woonproject biedt voor personen met een lichte tot matige verstandelijke, motorische en of sensoriële beperking. Rita was meteen enthousiast toen ze hoorde dat er een Waarderingsplatform zou komen. “Ik zeg al jaren dat de sector nood heeft aan een platform waarop mensen feedback kunnen geven over hun voorziening. Ik vind dat toekomstige cliënten mogen weten of onze bewoners tevreden zijn of niet. Als je naar een hotel gaat, wil je op voorhand toch ook weten of het een goed hotel is? Ik vind het belangrijk dat ook onze doelgroep online informatie kan terugvinden over de kwaliteit.”

Kwaliteit tonen aan de buitenwereld

Rita merkt op dat er soms argwanend gekeken wordt naar kleinere voorzieningen. Het Waarderingsplatform kan helpen om deze visie tegen te gaan. “Het lijkt soms dat onze ouderprojecten minder kwaliteit leveren omdat we bijvoorbeeld geen uitgeschreven protocollen of een kwaliteitshandboek hebben. Dat is natuurlijk niet waar. Dankzij de waarderingen toon je aan de buitenwereld dat je het wel goed doet en effectief kwaliteit levert op maat van de bewoners.”

“Bovendien zijn de waarderingen een mooie aanvulling op het verslag van de zorginspectie. Het inspectieverslag op zich bevat te weinig informatie om een oordeel te kunnen vormen over de kwaliteit van een voorziening. Als je ervan overtuigd bent dat je goed bezig bent, waarom zou je dan niet deelnemen aan het Waarderingsplatform? Ik vind het belangrijk dat bewoners hun stem laten horen en dat toekomstige bewoners kunnen lezen hoe het er ergens aan toegaat.”

Communicatie en persoonlijk contact

Als je actief bent op het platform moet je er ook op toezien dat mensen effectief een waardering schrijven, vindt Rita. “Je moet ermee bezig zijn, anders werkt het niet. Wij hebben de kaartjes uitgedeeld en de affiches opgehangen aan het onthaal en in ons koffiehuisje. Maar we merken dat persoonlijk contact ook belangrijk is om bewoners te overtuigen om een waardering te schrijven. We hebben een participatieraad met alle ouders en bewoners en een maandelijks overleg met de bewoners apart. Ook daar leggen we uit wat het Waarderingsplatform is.”

Daarnaast is ook herhaling belangrijk. Eén keer communiceren over het platform is te weinig. “Pas als je een boodschap herhaalt, heeft het effect. Anders zijn onze bewoners het snel terug vergeten. Bovendien zijn we van plan om hen te helpen bij het invullen van waarderingen. We merken dat ze niet goed begrijpen wat ze moeten doen. Begeleiding en kadering zijn belangrijk, uiteraard met behulp van een onafhankelijke persoon.”

Lange wachtlijsten

Sommige voorzieningen staan vandaag nog twijfelachtig tegenover het Waarderingsplatform. “Ze zien het nut er niet van in omdat we met lange wachtlijsten zitten”, vertelt Rita. “Maar dat is naar mijn mening onterecht. Het is juist belangrijk om deel te nemen, ook al heb je geen beschikbare plaatsen. Zo laat je het VAPH en de buitenwereld zien dat je goed bezig bent en help je toekomstige bewoners om een geïnformeerde keuze te maken.”

Leren van elkaars werking

Het Waarderingsplatform biedt dus de mogelijkheid om je goede werking in de kijker te zetten. “Toen we nog maar net op het platform stonden kregen we plots de vraag van een voorziening uit de buurt of ze eens mochten langskomen om te leren van onze werking. Dat was een fijne verrassing en het is altijd nuttig om van elkaar bij te leren. De ouders laten ons ook weten dat ze het tof vinden dat ze hun waardering kwijt kunnen. Bovendien is het positief dat de waarderingen anoniem gepost worden. We willen niet dat de mensen schroom hebben om hun mening te delen. De anonimiteit maakt het voor sommigen makkelijker om eerlijk te zijn.”

Shift in cliënteel: zet je organisatie in de markt

“Onze bewoners maken deel uit van een jongere generatie die online informatie opzoekt over een voorziening. We moeten daarmee leren omgaan. Mensen willen voorzieningen met elkaar vergelijken, maar vandaag is dat moeilijk omdat er lange wachtlijsten zijn. Toch zouden ze moeten kunnen schuiven tussen voorzieningen en het Waarderingsplatform speelt daarbij een belangrijke rol. Het feit dat mensen van organisatie kunnen veranderen, kan voorzieningen motiveren om hun best te doen. Er moeten structurele veranderingen komen vooraleer dit mogelijk is. Maar gebruik het Waarderingsplatform nu al om je organisatie in de markt te zetten.”

Link met Zorgwijs.be

“Mensen moeten nog meer vertrouwd worden met het Waarderingsplatform. Een link met het VAPH of www.zorgwijs.be – een website die mensen met een handicap de weg wijst naar de zorg en ondersteuning die het beste bij hen past – kan zinvol zijn. De voorzieningen voor personen met een handicap staan al op de website van het VAPH. Als mensen daar meteen een link naar het Waarderingsplatform zien staan, weten ze waar ze de waarderingen kunnen terugvinden. Daarnaast kan ook een link met Zorgwijs handig zijn. De gemiddelde score – die voorzieningen krijgen vanaf vijf waarderingen – zou bijvoorbeeld ook op Zorgwijs.be website kunnen staan. Dan vinden mensen meteen alle informatie die ze nodig hebben en dat is waar het om gaat.”

Ook interessant voor jou

Nappy Sh9bcdxnykq Unsplash

Dag van de ouderen: ervaringen uit de woonzorgcentra in de kijker

21 October 2024
Schermafbeelding 2024 09 06 135324

De waarom van het Waarderingsplatform: vijf redenen om deel te nemen als organisatie

09 September 2024

Interesse om deel te nemen?

Schrijf je in voor het gratis webinar