30 October 2024

Jan Brocatus: “We willen een platform creëren dat aansluit bij de verwachtingen van de gebruikers én het werkveld”

Transparantie en kwaliteit zijn veelbesproken onderwerpen binnen de zorg- en ondersteuningssector. En dat weten ze bij het Waarderingsplatform maar al te goed. Het platform werd gelanceerd als pilootproject vanuit de Vlaamse overheid en nodigt gebruikers uit om een online waardering te delen voor organisaties binnen vier sectoren (ouderenzorg, kinderopvang, jeugdhulp en personen met een handicap). Jan Brocatus, coördinator van het project, blikt terug op de eerste zes maanden.

Red And Black Dark Photocentric Success Quote Instagram Post (2)

Kan je ons allereerst meer vertellen over het Waarderingsplatform?
“Het Waarderingsplatform is een website waar gebruikers van zorg en ondersteuning hun ervaringen met elkaar kunnen delen door een online waardering te schrijven. Dit voor organisaties binnen vier sectoren: kinderopvang, ouderenzorg, jeugdhulp en personen met een handicap (residentiële opvang en dagopvang). Het platform is een pilootproject van de Vlaamse overheid en wordt gedurende twee jaar, tot eind 2025, uitvoerig getest met organisaties uit de vier sectoren. Samen werken we aan meer transparantie en informatie over de zorg en ondersteuning in Vlaanderen en Brussel. We willen positieve verhalen in de kijker zetten, dialoog tussen organisaties en hun gebruikers stimuleren en daarmee kansen creëren om de kwaliteit binnen de zorg en ondersteuning verder te verbeteren.”

Het platform is actief sinds 15 april. Hoe is de lancering verlopen?
“We zijn gestart met 58 locaties: 13  woonzorgcentra, 21 kinderdagverblijven en onthaalouders en 24 organisaties voor de zorg en ondersteuning van personen met een handicap. Sinds de lancering zijn we vooral bezig met de ondersteuning van deze organisaties die mee de spits afbeten. Wat hebben zij nodig? Hoe kunnen we hen helpen bij het verzamelen van waarderingen? Hoe ervaren zij de start van het project, het gebruik van het platform en wat kunnen wij hieruit leren?”

“We controleren of de waarderingen voldoen aan de richtlijnen. Zo mag een waardering geen persoonsgegevens bevatten en tolereren we geen enkele vorm van verbaal geweld.”

“Verder verliep de lancering vlot. We hebben meteen gecommuniceerd dat het Waarderingsplatform veel meer is dan een reviewsite. Het verschil zit ‘m in de controle en de richtlijnen die we toepassen. Achter de schermen bekijkt ons redactieteam alle waarderingen die binnenkomen. We controleren of ze voldoen aan de richtlijnen vooraleer ze op de website komen. Zo mag een waardering geen persoonsgegevens bevatten en tolereren we geen enkele vorm van verbaal geweld. Het klopt dat gebruikers, net zoals op een reviewsite, hun ervaringen kwijt kunnen, maar de manier waarop wij ermee omgaan is helemaal anders.”

Waarom is het zo belangrijk voor jullie om de organisaties te betrekken?  
“We willen bouwen aan een platform dat gedragen wordt door het werkveld. Daarom kiezen we er bewust voor om zowel organisaties als gebruikers te betrekken. We willen een platform dat voldoet aan de verwachtingen van beide doelgroepen. Een website die toegankelijk is en gebruikers helpt om informatie te vinden en hun stem te laten horen. Maar evenzeer een website die de organisaties helpt om in gesprek te gaan met hun gebruikers en iets te leren uit zowel positieve als negatieve waarderingen.

“We kiezen voor co-creatie, een manier van samenwerking waar alle belanghebbenden een invloed hebben op het resultaat. Dat gaat met vallen en opstaan.”

“Ook tijdens de voorbereiding van het project hebben we samengewerkt met organisaties uit het werkveld. Toch kregen we de feedback dat we hen te weinig betrekken. Het werkveld is breed en sommige stakeholders voelden zich niet gehoord. Daarom besloten we om onze stakeholdergroep te verruimen en hen niet enkel te informeren, maar ook actief te betrekken. Dit door middel van webinars, bevragingen en klankbordgroepen die dit najaar gepland staan. We kiezen voor co-creatie, een manier van samenwerking waar alle belanghebbenden een invloed hebben op het resultaat. Dat gaat met vallen en opstaan. Maar we luisteren naar de bezorgdheden en wanneer we niet voldoen aan de verwachtingen bekijken we samen hoe we het anders kunnen aanpakken.”

Zijn er al veel organisaties die meedoen? En welke reacties krijgen jullie van hen?
“Vandaag staan er 150 locaties  op het platform. Zij zijn doorgaans positief over hun deelname. We horen dat positieve waarderingen hen helpen om medewerkers een hart onder de riem te steken. Die medewerkers werken vaak hard en het doet hen deugd om te horen dat ze het goed doen. Sommige organisaties houden hun team systematisch op de hoogte door de positieve feedback bijvoorbeeld op te nemen in de interne nieuwsbrief. Dat kan zorgen voor meer voldoening en een boost van energie.”

“Maar ook negatieve feedback kan een meerwaarde zijn. Het biedt de kans om het beter te doen. Organisaties vertellen ons dat ze graag weten wanneer het ergens minder goed gaat of wanneer gebruikers niet tevreden zijn. Het Waarderingsplatform verlaagt de drempel om ook dergelijke feedback te geven. Bovendien kan je als organisatie reageren op een waardering. Zo reik je de hand om in gesprek te gaan. Opmerkingen die in meerdere waarderingen opduiken, kan je daarnaast intern bespreken, bijvoorbeeld op het teamoverleg. Op die manier kan je feedback heel concreet gebruiken om opmerkingen en structurele problemen aan te pakken.”

Hebben jullie ook minder positieve feedback gekregen? Wat zijn de uitdagingen tot nu toe?
“Uiteraard staan we nog voor heel wat uitdagingen. Dat is normaal en net de bedoeling van deze testfase. We willen weten wat werkt en wat niet en daaruit leren. De focus ligt op evaluatie en verbetering van het platform, niet louter op aantallen. We krijgen regelmatig vragen van organisaties “Hoe controleren jullie de richtlijnen van een waardering? Hoe garanderen jullie de anonimiteit van een gebruiker? Hoe ga ik als organisatie best om met een negatieve waardering?” We proberen een zo goed mogelijk antwoord te bieden op deze vragen door webinars te organiseren, op de website Q&A’s te publiceren, nieuwe vragen te beantwoorden in de nieuwsbrief en persoonlijk contact te onderhouden met de deelnemende organisaties.”

“We willen weten wat werkt en wat niet en daaruit leren. De focus ligt op evaluatie en verbetering, niet louter op aantallen.”

“We zitten met een veelheid aan organisaties binnen vier verschillende sectoren. Deze veelheid vertaalt zich in het consortium dat het platform beheert. Dit consortium is een samenwerkingsverband tussen PVBwijzer, de Gezinsbond, De Vlaamse Ouderenraad, Zorgnet-Icuro en vier Vlaamse mutualiteiten (CM Vlaanderen, Solidaris, LM en NZVL). Als projecthouder zijn we samen verantwoordelijk voor het beheer en de optimalisatie van het Waarderingsplatform. Zo waarborgen we het vertrouwen en de onafhankelijkheid ervan.”

“Het is niet voor elke sector even vanzelfsprekend om deel te nemen aan het project. Voor de jeugdhulp merken we bijvoorbeeld dat het moeilijker ligt. De specifieke context van minderjarigen, die vaak op basis van een gerechtelijke beslissing in een voorziening geplaatst worden, maakt het niet eenvoudig. We blijven met Opgroeien en de koepels zoeken naar goede manieren om ook in de jeugdhulp met het platform aan de slag te gaan.”

Je zegt dat jullie webinars organiseren voor organisaties. Kan je hier meer over vertellen?
“Elke week organiseren we een gratis webinar voor organisaties die meer willen weten over het platform. Ze kunnen ook vragen stellen tijdens dit webinar. Onze boodschap voor organisaties? Help ons om een platform te creëren dat aansluit bij de noden en verwachtingen van gebruikers én werkveld. Wij hebben de waarheid niet in pacht en willen samen bouwen aan een instrument dat een meerwaarde biedt. Heb je vragen of wil je iets kwijt? Laat het ons weten.”

Meer weten over het Waarderingsplatform? Schrijf je in voor het gratis webinar.

Ook interessant voor jou

Voorstelling Team (1)

Binnenkijken bij het Waarderingsplatform: maak kennis met het team

30 July 2024
Schermafbeelding 2024 09 06 135324

De waarom van het Waarderingsplatform: vijf redenen om deel te nemen als organisatie

09 September 2024

Meer weten over het Waarderingsplatform?

Schrijf je in voor het gratis webinar.